E-Mail:
info@webprofits.nl
Phone:
0294 - 785 901
Address:
Lindewetering 22, Abcoude

Google AdWords

Zoekmachine adverteren via Google AdWords

Om waardevolle bezoekers naar uw website te krijgen dient u vindbaar te zijn in Google op zoekwoorden die relevant zijn voor uw bedrijf. Door diepgaande kennis van zaken over de werking van Google AdWords en ruime ervaring in het beheren van AdWords campagnes kan WebProfits Consultancy ervoor zorgen dat u het maximale uit uw AdWords campagne haalt.

Google AdWords

Waarom adverteren via Google AdWords?

AdWords advertenties en organische resultaten

Wanneer mensen een bepaalde zoekopdracht intypen in een zoekmachine, geeft de zoekopdracht aan waar deze mensen naar op zoek zijn (intentie). Als mensen zoekopdrachten intypen die relevantie hebben met de activiteiten van uw bedrijf is dat het uitgelezen moment om uw bedrijf onder de aandacht te brengen bij deze potentiële klanten. Adverteren in zoekmachines is interessant omdat er zeer gericht kan worden geadverteerd en de advertenties ook relevant zijn voor de mensen die zoeken op basis van de zoekopdracht die ze hebben ingetypt. In Nederland is binnen de zoekmachinemarkt Google marktleider met een marktaandeel van +/- 90-95%.

Binnen de zoekresultaten kan onderscheid gemaakt worden tussen twee verschillende soorten:

  • Betaalde (AdWords) zoekresultaten
  • Niet-betaalde (organische) zoekresultaten

Bij het adverteren via Google AdWords kan door middel van het bieden op zoekwoorden een AdWords positie worden verkregen. Een organische positie wordt bepaald door het algoritme van Google (op basis van techniek, inhoud en links) waarbij een hogere positie niet door betaling aan Google kan worden verkregen.

Adverteren via Google AdWords is een zeer doelgerichte en efficiënte manier om onder de aandacht te komen van mensen die op zoek zijn naar iets wat aansluiting heeft met de activiteiten van uw bedrijf. U heeft tevens de kosten voor de Google AdWords campagnes goed in hand.

Hoe werkt adverteren via Google AdWords?

Bij traditionele advertenties betaald u voor het aantal vertoningen van uw advertentie (CPM), maar bij het adverteren via Google AdWords betaald u voor iedere klik op uw advertentie (CPC). De prijzen per klik kunnen verschillen per zoekwoord en ook door de tijd heen; dit heeft te maken met het biedingssysteem (veilingmodel) waardoor wordt bepaald welke advertenties worden vertoond op een bepaald zoekwoord en op welke positie. De kosten naar Google zullen altijd op CPC basis zijn, maar door zaken op een goede manier door te meten en een slimme strategie kan WebProfits Consultancy uw campagne zo beheren dat er een CPA-doelstelling wordt behaald. Met een CPA-doelstelling geeft u een limiet aan over het bedrag wat u maximaal wilt uitgeven per conversie. Een conversie is het bereiken van een doel op uw website, zoals bijvoorbeeld de verkoop van een product op uw website of een contactaanvraag.

Afrekenmodel voor adverteren
CPM cost per mille kosten per 1000 vertoningen
CPC cost per click kosten per klik
CPA cost per acquisition kosten per conversie

Hal Varian (Chief Economist bij Google) legt in onderstaande video de basisprincipes uit achter het veilingmodel van Google AdWords.

Kwaliteitsscore

Zoals uit de video blijkt is kwaliteitsscore een essentieel onderdeel in het adverteren via Google AdWords. De factoren op basis waarvan de kwaliteitsscore wordt berekend is onder te verdelen in 3 categorieën

Kwaliteitsscore

1) Doorklikratio (60%)

  • Historisch doorklikratio van het zoekwoord en de advertentie op Google

2) Relevantie (30%)

  • Relevantie van het zoekwoord in de campagne en de advertentie t.o.v. de zoekopdracht
  • Relevantie van het zoekwoord in de campagne t.o.v. de advertenties in de advertentiegroep
  • Historisch doorklikratio van de zichtbare URL in de advertentiegroep
  • Accountgeschiedenis, gemeten door het doorklikratio van alle advertenties en zoekwoorden in het account
  • Accountprestatie in de geografische regio waar de advertentie wordt vertoond
  • Andere factoren van relevantie

3) Kwaliteit van de landingspagina (10%)

  • Relevante en originele inhoud
  • Gemakkelijke navigatie
  • Korte laadtijd van de pagina
  • Zo min mogelijk (of geen) pop-ups of pop-unders
  • Transparantie over de aard van uw bedrijf

*Bovenstaande factoren en percentages zijn een inschatting van WebProfits Consultancy. Daadwerkelijke factoren en percentages kunnen anders zijn.

De kwaliteitsscores die Google toekent aan alle onderdelen van uw AdWords campagne zijn een belangrijke factor in het bedrag dat u per klik betaald. Wanneer uw kwaliteitsscore verbetert kan uw advertentie op een hogere positie in de zoekresultaten komen te staan en/of de prijs per klik kan dalen.

  • Door het aanbrengen van een goede structuur in uw AdWords account zorgt WebProfits Consultancy ervoor dat voor elke zoekwoord de advertentie goed aansluit en relevant is.
  • Door het testen van verschillende advertentieteksten bekijkt WebProfits Consultancy welk type advertentietekst een hoger doorklikratio heeft, wat ten goede komt aan de kwaliteitsscore.
WebProfits is een Google AdWords Certified Partner

Het is mogelijk om heel gericht op specifieke zoekwoorden te adverteren en voor elk zoekwoord een op dat zoekwoord afgestemde advertentie te laten vertonen. Op deze manier bent u in staat om een zeer gerichte boodschap afhankelijk van het zoekwoord te laten zien om ervoor te zorgen er veel op uw advertenties wordt geklikt en u veel bezoekers op uw website krijgt.

Wilt u op voor u relevante zoekwoorden adverteren? Wilt u dmv van een goede campagnestructuur en originele advertentieteksten de concurrentiestrijd aankunnen? Wilt u het maximale uit uw Google AdWords campagnes halen? Neem dan contact met ons op!

Contact