Om waardevolle bezoekers naar uw website te krijgen dient u vindbaar te zijn in Google op zoekwoorden die relevant zijn voor uw bedrijf. Door diepgaande kennis van zaken over de werking van Google AdWords en ruime ervaring in het beheren van AdWords campagnes kan WebProfits Consultancy ervoor zorgen dat u het maximale uit uw AdWords campagne haalt.
Wanneer mensen een bepaalde zoekopdracht intypen in een zoekmachine, geeft de zoekopdracht aan waar deze mensen naar op zoek zijn (intentie). Als mensen zoekopdrachten intypen die relevantie hebben met de activiteiten van uw bedrijf is dat het uitgelezen moment om uw bedrijf onder de aandacht te brengen bij deze potentiële klanten. Adverteren in zoekmachines is interessant omdat er zeer gericht kan worden geadverteerd en de advertenties ook relevant zijn voor de mensen die zoeken op basis van de zoekopdracht die ze hebben ingetypt. In Nederland is binnen de zoekmachinemarkt Google marktleider met een marktaandeel van +/- 90-95%.
Binnen de zoekresultaten kan onderscheid gemaakt worden tussen twee verschillende soorten:
Bij het adverteren via Google AdWords kan door middel van het bieden op zoekwoorden een AdWords positie worden verkregen. Een organische positie wordt bepaald door het algoritme van Google (op basis van techniek, inhoud en links) waarbij een hogere positie niet door betaling aan Google kan worden verkregen.
Adverteren via Google AdWords is een zeer doelgerichte en efficiënte manier om onder de aandacht te komen van mensen die op zoek zijn naar iets wat aansluiting heeft met de activiteiten van uw bedrijf. U heeft tevens de kosten voor de Google AdWords campagnes goed in hand.
Bij traditionele advertenties betaald u voor het aantal vertoningen van uw advertentie (CPM), maar bij het adverteren via Google AdWords betaald u voor iedere klik op uw advertentie (CPC). De prijzen per klik kunnen verschillen per zoekwoord en ook door de tijd heen; dit heeft te maken met het biedingssysteem (veilingmodel) waardoor wordt bepaald welke advertenties worden vertoond op een bepaald zoekwoord en op welke positie. De kosten naar Google zullen altijd op CPC basis zijn, maar door zaken op een goede manier door te meten en een slimme strategie kan WebProfits Consultancy uw campagne zo beheren dat er een CPA-doelstelling wordt behaald. Met een CPA-doelstelling geeft u een limiet aan over het bedrag wat u maximaal wilt uitgeven per conversie. Een conversie is het bereiken van een doel op uw website, zoals bijvoorbeeld de verkoop van een product op uw website of een contactaanvraag.
Afrekenmodel voor adverteren | ||
---|---|---|
CPM | cost per mille | kosten per 1000 vertoningen |
CPC | cost per click | kosten per klik |
CPA | cost per acquisition | kosten per conversie |
Hal Varian (Chief Economist bij Google) legt in onderstaande video de basisprincipes uit achter het veilingmodel van Google AdWords.
Zoals uit de video blijkt is kwaliteitsscore een essentieel onderdeel in het adverteren via Google AdWords. De factoren op basis waarvan de kwaliteitsscore wordt berekend is onder te verdelen in 3 categorieën
1) Doorklikratio (60%)
2) Relevantie (30%)
3) Kwaliteit van de landingspagina (10%)
*Bovenstaande factoren en percentages zijn een inschatting van WebProfits Consultancy. Daadwerkelijke factoren en percentages kunnen anders zijn.
De kwaliteitsscores die Google toekent aan alle onderdelen van uw AdWords campagne zijn een belangrijke factor in het bedrag dat u per klik betaald. Wanneer uw kwaliteitsscore verbetert kan uw advertentie op een hogere positie in de zoekresultaten komen te staan en/of de prijs per klik kan dalen.
Het is mogelijk om heel gericht op specifieke zoekwoorden te adverteren en voor elk zoekwoord een op dat zoekwoord afgestemde advertentie te laten vertonen. Op deze manier bent u in staat om een zeer gerichte boodschap afhankelijk van het zoekwoord te laten zien om ervoor te zorgen er veel op uw advertenties wordt geklikt en u veel bezoekers op uw website krijgt.
Wilt u op voor u relevante zoekwoorden adverteren? Wilt u dmv van een goede campagnestructuur en originele advertentieteksten de concurrentiestrijd aankunnen? Wilt u het maximale uit uw Google AdWords campagnes halen? Neem dan contact met ons op!